Svar: Uro om natten - optimering af flaske del 2
11. marts 2022
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev, det er super fint, at du skriver tilbage - og jeg vil meget gerne uddybe:)
Nej, jeg tænker ikke, at du behøver give ham jerndråber. Jeres dreng får modermælkserstatning/tilskudsblanding og får jern derigennem. Derudover får han naturligt sit jernbehov dækket via kosten. Han får jern, når han spiser både hjemmelavet og færdiglavet grød, når han spiser grøntsager som f.eks. broccoli, og hvis du giver ham f.eks. bønner, linser, kikærter og lignende. Han får også jern via kød, fisk og æg.
Det er helt okay, at han i en alder af 7 måneder endnu ikke helt har styr på mundmotorikken og har svært ved at finde ud af at bearbejde f.eks. kød i munden. Det er vigtigt, at du i starten kun lader kød og fisk udgøre en ganske lille del af hans grøntsagsmos. Du kan f.eks. putte 1 tsk. hakket kød/fisk i 1 dl. cremet mos, så kød/fisk blot er med til at give lidt struktur og fornemmelsen af, at mosen ikke længere er cremet, men så den stadig kan synkes. Derudover vil kød/fisk være med til at give ny smag, som han så også gradvist vænnes til. Stille og roligt kan du så øge mængden af kød/fisk, ligesom grøntsagerne kan moses mere og mere med gaffel, så selve grøntsagsmosen får mere og mere bid.
Det er rigtig fint med leverpostej en gang imellem, det må han gerne få :) Det er også en god idé at forsøge med indmaden af en fiskedelle, lidt laks fra ovnen eller hvad I andre måske spiser - præcis som det lyder til, at I også forsøger:) Ligesom æg kan gives som hårdkogt æg eller æggepandekage, hvor du sikrer dig, at ægget er varmet helt igennem.
Lidt smøreost må han gerne få, og du må også gerne give ham f.eks. ostehaps eller blot prøve med et stykke skiveskåret ost, eller måske prøve at skære en humpel af en almindelig mild skæreost, som han kan sidde med i hånden og gumle og gnaske sig igennem.
A38 bør du ikke give ham før 9 måneders alderen:)
Stille og roligt vil han naturligt komme til at spise mere varieret, så det ikke kun er købemos, der dur, men så han også begynder at spise mere og mere mad, der tager udgangspunkt i familiemaden. Han har naturligt brug for lidt tid til at vænne sig til nye smage og nye konsistenser.
Undersøgelser viser, at børn ofte skal smage nyde fødevarer rigtig mange gange, før de har vænnet sig til smag og konsistens. Mange forældre forsøger måske at servere noget mad 2-3 gange og tænker naturligt, at når barnet afviser, så er det fordi det ikke kan lide maden. Det er dog ikke rigtigt, barnet har blot brug for rigtig lang introduktionstid.
Det betyder naturligt ikke, at du så skal servere samme mad 14 dage i træk, for så bliver han træt af det og får slet ikke lyst til at smage. Men det kan sagtens være sådan, at du skal introducere ham for bestemte fødevarer 10-12 gange, før han begynder at acceptere det. Nogle gange kan det være en god idé at give ham det du gerne vil lære ham ca. hver 3 dage, på den måde vil der være genkendelighed, men introduktionen vil ikke ligge så tæt, at han kører træt i det og ender med helt at afvise eller bliver ked af at spise.
Det er ofte også en god idé at give ham noget nyt sammen med noget, som han er tryg ved og kender. Det betyder, at du med fordel kan tage udgangspunkt i noget af den færdigmad, som han ofte gladeligt spiser - og ved siden af dette give ham lidt nyt, som du gerne vil have, at han gradvist vænnes til:)
Han er igang og selvom han lige nu ikke spiser så varieret, så tænker jeg, at det nok skal komme stille og roligt. Han får stadig erstatning og selvom mængden gradvist bliver skruet ned, så vil han få jern derigennem. Og samtidig vil hans variation af fødevarer sandsynligvis stige stille og roligt i takt med at han bliver ældre, kan tygge og bearbejde føden mere, kommer til at spise mere og mere familiemad osv. :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske